Tło

OGROMNY BŁĄD, KTÓRY MOŻESZ POPEŁNIĆ ROZKRĘCAJĄC SWÓJ BIZNES!

OGROMNY BŁĄD, KTÓRY MOŻESZ POPEŁNIĆ ROZKRĘCAJĄC SWÓJ BIZNES!

Kasia szyje i dzierga. Chce otworzyć swoją pracownię krawiecką ze sklepem internetowym i sprzedawać swoje produkty nie tylko „po znajomych”, ale na znacząco większą skalę.

Ale jak tu zacząć biznes, jeżeli nikt o niej nie słyszał? Przecież każdy w necie sprawdza opinie o danym usługodawcy, bo chce trafić jak najlepszą jakość.

Kasia więc wymyśliła – poprosi rodzinę i znajomych, żeby napisali jej dobre recenzje na jej stronie i wizytówce w googlu.

Dlaczego uważam, że Kasia popełnia WIELKI błąd?

Otóż od 1 stycznia 2023 r. (czyli już ponad rok) obowiązuje tzw. dyrektywa Omnibus. Być może coś już o niej słyszałeś, bo w zeszłym roku było o niej głośno. Wprowadziła ona szereg nowych zasad dotyczących praw konsumentów, które mają na celu sprawienie, żeby Twój klient – konsument był jeszcze lepiej chroniony.

Jednym z celów tego aktu prawnego jest zapewnienie konsumentom, aby publikowane w Internecie opinie o danym sprzedawcy pochodziły od osób, które rzeczywiście coś u niego kupiły lub korzystały z usług danego przedsiębiorcy.

Chodzi o to, żeby potencjalni klienci Kasi, korzystając z takich opinii dostawali rzetelne, realne pojęcie na temat tego, czy warto jej sklep i pracownię odwiedzić.

A jeżeli Kasia by na swojej stronie napisała, że opinie pochodzą od konsumentów, którzy naprawdę od niej coś kupili lub skorzystali z jej usług, a w rzeczywistości byliby to wciąż rodzina i znajomi?

Taki manewr, podobnie jak po prostu zamieszczanie opinii niepochodzących od „prawdziwych” klientów, uznawany jest za nieuczciwą praktykę rynkową.

Ok, a jeżeli, mimo wszystko, Kasia zdecyduje się na tę formę „reklamy”? Czy coś jej grozi za takie wsparcie na starcie?

O tym mówi Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów.

Jeżeli Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) weźmie pod lupę biznes Kasi, to:

a. może stwierdzić, że jej „reklama” narusza zbiorowe interesy konsumentów i nakazać jej zaprzestanie jej stosowania,

b. dodatkowo do (a) Prezes UOKiK może nakazać Kasi publikację odpowiedniego oświadczenia lub samej decyzji,

c. Prezes UOKiK może nałożyć na Kasię karę pieniężną w wysokości do 10% obrotu osiągniętego w roku obrotowym poprzedzającym rok nałożenia kary.

Co może uratować Kasię przed karą?

Kasię uratować może tylko zaprzestanie stosowania procederu pozyskiwania opinii od nie-klientów.

Tło

Inne artykuły

  • REKLAMACJA OBOZU TANECZNEGO - CO WARTO WIEDZIEĆ?

    Jak sobie z tym radzić i czego się spodziewać?

  • JAK ZORGANIZOWAĆ OBÓZ ZIMOWY LUB PÓŁKOLONIE?

    Organizując obóz, czy półkolonie musisz pomyśleć o wielu rzeczach.

  • KTO? KOGO? KIEDY? GDZIE? - STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

    Standardy Ochrony Małoletnich, czyli Ustawa o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym narzuciła Tobie, jako przedsiębiorcy oraz Twoim pracownikom dodatkowe obowiązki.

Tło

Napisz do nas

Potrzebujesz szybko i zdalnie skonsultować swój problem?
Skorzystaj z porady prawnej online za pomocą naszego formularza kontaktowego.
Po wysłaniu zapytania dostaniesz w odpowiedzi zwrotnej informację z wyceną usługi prawnej.

*pola wymagane

Kancelaria Adwokacka Monika Cichocka

spotkania z Klientami odbywają się pod adresem: 
ul. Towarowa 35 lok. 50
(II piętro, wejście od ulicy Wolskiej),
00-869 Warszawa

NIP: 5272592879

nr konta: mBank:
88 1140 2004 0000 3302 7712 7438