Tło

"NIE PONOSIMY ODPOWIEDZIALNOŚCI ZA RZECZY POZOSTAWIONE W SZATNI."

Być może masz w swoim regulaminie zapis: „Za rzeczy pozostawione w szatni, Szkoła nie ponosi odpowiedzialności”.

A może kusi Cię, żeby właśnie takie coś wprowadzić i zdjąć sobie z głowy chociaż jeden problem?

Wiem, że jest to powszechna praktyka w szkołach tańca, klubach fitness, teatrach, centrach handlowych itd. i wiem, że większość klientów po prostu akceptuje ten fakt i mówi – trudno, najwyżej ukradną mi kurtkę / buty – takie życie.

Pamiętaj, ze jednak lepiej jest zapobiegać niż leczyć i dlatego na przykładzie pokażę Ci, dlaczego, niezależnie od tego, co napiszesz w regulaminie, odpowiadasz za rzeczy zostawione w szatni oraz, jakie konsekwencje może nieść ze sobą taki niewinny „myczek”.

Sprawdzaj z nami, co w prawie piszczy i zaobserwuj ten profil!

„Szkoła nie ponosi odpowiedzialności za rzeczy pozostawione w szatni” – to proste i piękne zdanie kusi chyba każdego przedsiębiorcę, który ma u siebie szatnię.

Bo przecież, jak napiszę taką kartkę przy szatni albo w regulaminie, to klient będzie wiedział, że zostawia w szatni rzeczy na własną odpowiedzialność.

A skoro klient to wie i zostawia w szatni rzeczy na własne ryzyko, to chyba wszystko jest ok, prawda?

Przykro mi to pisać, ale nie bardzo…

Taki zapis miał np. pewien aquapark.

W regulaminie wprost była informacja, że aquapark nie ponosi odpowiedzialności za rzeczy zostawione w szatni. Konia z rzędem dla tego, kto umie wejść na basen, czy zajęcia fitness bez korzystania z szatni. Przecież gdzieś się trzeba przebrać, zmienić buty itd.

I właśnie dlatego szatnie w takich miejscach muszą być! Proste!

A co było dalej z kompleksem basenowym?

Sprawą zainteresował się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów i nałożył na właściciela (tutaj spółka) niebagatelną karę, bo aż 17 tysięcy złotych!!!

Dlaczego tak się stało?

Ponieważ, jak stwierdził to Prezes UOKiK, postanowienie takie narusza zbiorowe interesy konsumentów, a więc stanowi klauzulę abuzywną (niedozwoloną).

Dodam, że w podobnej sytuacji znajdowały się już szatnie w przychodniach, a nawet te w restauracjach!

To, że w regulaminie masz klauzulę abuzywną nie tylko naraża Cię na właśnie takie postępowanie przed UOKiK i nałożenie kary (całkiem sporej), ale dodatkowo, że jeżeli klientowi zginie z Twojej szatni kurtka, to i tak poniesiesz tego konsekwencje. Niezależnie od tego, co napiszesz w regulaminie!

Jakie to mogą być konsekwencje względem klienta?

Oczywiście chodzi o odszkodowanie.

Czy warto się w takim razie aż tak narażać – zostawiam Twojej ocenie.

Tło

Inne artykuły

  • REKLAMACJA OBOZU TANECZNEGO - CO WARTO WIEDZIEĆ?

    Jak sobie z tym radzić i czego się spodziewać?

  • JAK ZORGANIZOWAĆ OBÓZ ZIMOWY LUB PÓŁKOLONIE?

    Organizując obóz, czy półkolonie musisz pomyśleć o wielu rzeczach.

  • KTO? KOGO? KIEDY? GDZIE? - STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

    Standardy Ochrony Małoletnich, czyli Ustawa o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym narzuciła Tobie, jako przedsiębiorcy oraz Twoim pracownikom dodatkowe obowiązki.

Tło

Napisz do nas

Potrzebujesz szybko i zdalnie skonsultować swój problem?
Skorzystaj z porady prawnej online za pomocą naszego formularza kontaktowego.
Po wysłaniu zapytania dostaniesz w odpowiedzi zwrotnej informację z wyceną usługi prawnej.

*pola wymagane

Kancelaria Adwokacka Monika Cichocka

spotkania z Klientami odbywają się pod adresem: 
ul. Towarowa 35 lok. 50
(II piętro, wejście od ulicy Wolskiej),
00-869 Warszawa

NIP: 5272592879

nr konta: mBank:
88 1140 2004 0000 3302 7712 7438