KORONAWIRUS VS ZWROT KOSZTÓW PODRÓŻY
Panująca pandemia koronawirusa zaczęła weryfikować nasze plany podróżnicze. Coraz częściej pojawiają się pytania i wątpliwości czy jeśli zrezygnujemy z wykupionej wycieczki przysługuje nam zwrot kosztów? Co w przypadku, gdy to linie lotnicze odwołają nasz lot, a na własną rękę rezerwowaliśmy noclegi i inne atrakcje? Czy w takim wypadku przysługuje nam odszkodowanie?
Postaram się udzielić na nie odpowiedzi:
1. KORONAWIRUS VS WYCIECZKI Z BIUR PODRÓŻY:
Zgodnie z ustawą o imprezach turystycznych podróżny może bezpłatnie odstąpić od umowy w sprawie udziału w wycieczce lub wczasach, jeśli wystąpią „nieuniknione i nadzwyczajne okoliczności mające znaczący wpływ na realizację imprezy turystycznej lub przewóz podróżnych do miejsca docelowego.” W mojej ocenie zdecydowanie możemy mówić o takich okolicznościach w przypadku panującej pandemii. Należy pamiętać jednak, że
rezygnując z wycieczki, konsument może żądać wyłącznie zwrotu dokonanych wpłat i nie może ubiegać się o dodatkowe zadośćuczynienie czy odszkodowanie.
2. KORONAWIRUS VS ANULOWANIE LOTU Z INICJATYWY PASAŻERA:
Niestety przy zakupie biletów lotniczych nie ma szczególnych przepisów prawnych uwzględniających “nadzwyczajne okoliczności” umożliwiających anulowanie biletu. Co do zasady do czasu wykonania usługi można dokonać zmiany terminu lotu lub nawet zwrócić bilet lotniczy, ale przewoźnik może zastrzec, że pasażer ponosi konsekwencje finansowe takich zmian. Kwestii tych nie reguluje prawo lotnicze, a regulaminy przewoźników oraz stosowane przez nich taryfy. Niektóre z linii lotniczych wychodząc naprzeciw pasażerom na czas pandemii koronowirusa wprowadziły możliwość bezpłatnego anulowania lub przełożenia daty lotu.
3. KORONAWIRUS VS ODWOŁANIE LOTU Z INICJATYWY PRZEWOŹNIKA:
Jeśli nasz lot zostanie odwołany, powinniśmy jak najszybciej zostać o tym poinformowani przez przewoźnika i możemy za darmo zmienić rezerwację lub otrzymać pełen zwrot kosztów za bilet.
Kwestia uzyskania odszkodowania z powodu odwołania lotu (tj. np. zwrotu kosztów niewykorzystanego noclegu i innych wydatków, które musieliśmy ponieść w związku z odwołanjem lotu) nie jest już jednak oczywista. Jak wskazuje rozporządzenie EU 261/2014 pasażerom przysługuje w przypadku odwołania lotu odszkodowanie, chyba, że:
i) zostali poinformowani o odwołaniu co najmniej dwa tygodnie przed planowym czasem odlotu; lub
ii) zostali poinformowani o odwołaniu w okresie od dwóch tygodni do siedmiu dni przed planowym czasem odlotu i zaoferowano im zmianę planu podróży, umożliwiającą im wylot najpóźniej dwie godziny przed planowym czasem odlotu i dotarcie do ich miejsca docelowego najwyżej cztery godziny po planowym czasie przylotu; lub
iii) zostali poinformowani o odwołaniu w okresie krótszym niż siedem dni przed planowym czasem odlotu i zaoferowano im zmianę planu podróży, umożliwiającą im wylot nie więcej niż godzinę przed planowym czasem odlotu i dotarcie do ich miejsca docelowego najwyżej dwie godziny po planowym czasie przylotu; lub
iv) jeżeli przewoźnik może dowieść, że odwołanie jest spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków.
Ostatni z zapisów będzie nam utrudniał uzyskanie odszkodowania z racji tego, że za takie nadzwyczajne okoliczności można uznać rozprzestrzenianie się wirusa.
4. KORONAWIRUS VS ANULOWANIE NOCLEGU:
Czy mamy prawo do anulowania noclegu bez ponoszenia dodatkowych opłat w przypadku odwołania naszego lotu? Odpowiedź na to pytanie będzie zależała od sposobu i portalu, na którym nocleg zamówiliśmy. Wybór najpopularniejszej, bo najtańszej opcji bezzwrotnej w serwisie Booking.com nie daje nam zwrotu kosztów także w obliczu koronawirusa, jednak już Airbnb wdrożyło politykę okoliczności wyjątkowych i na swojej stronie obszernie informuje gospodarzy i podróżnych o ich prawach. Co najważniejsze – mamy tu możliwość anulowania noclegu bez opłat, o ile dotyczy ona kraju, w którym gwałtownie rozprzestrzenia się koronawirus.
Mam nadzieję, że pomogłam odpowiedzieć na nurtujące pytania odnośnie naszych planów podróżniczych, a w razie wątpliwości co do konkretnego przypadku czy trudności z odzyskaniem należności lub odszkodowania w takich sytuacjach, zapraszam do kontaktu z Kancelarią