Tło

CZY MOŻNA ZMUSIĆ PRACOWNIKA DO SZCZEPIENIA NA COVID-19?

Choć szczepienia uważane są za ważny środek do walki z koronawirusem, to pracodawca nie ma w aktualnym stanie prawnym żadnych prawnych narzędzi, by uniemożliwić niezaszczepionymi pracownikowi wykonywania swoich obowiązków. Szczepienia na COVID-19 nie zostały wykazane w rozporządzeniu wykonawczym do ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi. Tym samym szczepienia te należy uznać za dobrowolne.

Niektórzy z pracodawców decydują się jednak np. na przeniesienie pracownika na inne stanowisko zmniejszające ryzyko zakażenia pozostałych zatrudnionych powołując się na aktualne przepisy związane z ochroną zdrowia innych pracowników i zasady BHP. Art. 222[1] § 1 Kodeksu pracy wskazuje bowiem, że w razie zatrudniania pracownika w warunkach narażenia na działanie szkodliwych czynników biologicznych pracodawca stosuje wszelkie dostępne środki eliminujące narażenie, a jeżeli jest to niemożliwe – ograniczające stopień tego narażenia, przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki. Przyjmując jako punkt wyjścia powyższy przepis, wskazuje się na art. 20 Ustawy z 5 grudnia 2008 roku o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi, zgodnie z którym pracodawca może w celu zapobiegania szerzeniu się zakażeń i chorób zakaźnych wśród pracowników narażonych na działanie biologicznych czynników chorobotwórczych przeprowadzić zalecane szczepienia ochronne wymagane przy wykonywaniu określonych czynności zawodowych. Z kolei od 29 grudnia 2020 roku zaczęło obowiązywać rozporządzenie ministra zdrowia dotyczące szkodliwych czynników biologicznych dla zdrowia w środowisku pracy oraz ochrony zdrowia pracowników, które wskazuje wirus SARS-CoV-2 jako szkodliwy czynnik biologiczny.

Pomimo powoływania się na powyższe akty prawne nadal nie stanowią one jednoznacznej podstawy do skierowania pracownika na szczepienie przeciw COVID-19 w drodze jednostronnej decyzji pracodawcy.

W przypadku, gdyby osoby niezaszczepione zostały odsunięte od obowiązków lub zwolnione z tego tytułu, mogą wytoczyć one powództwo o dyskryminację.

Pracodawca może prowadzić wewnętrzną kampanię zachęcającą do przyjęcia szczepionki na COVID-19, ale i tu należy być ostrożnym w kwestii np. motywowania poprzez nagradzanie różnego rodzaju benefitami pracowników zaszczepionych, gdyż takie działania również mogą być podstawą do posądzenia pracodawcy o dyskryminację.

Inne artykuły

• ODMRAŻANIE GOSPODARKI

Od pięciu dni media zdominowane zostały przez doniesienia o wojnie na Ukrainie. Wszyscy jesteśmy przejęci sytuacją, jaka rozgrywa się tuż za naszą wschodnią granicą i pomagamy jak tylko możemy.

Tymczasem - choć nie jest o tym głośno, rząd wydał całkowicie nowe Rozporządzenie z dnia 25 lutego 2022r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii, jakie wchodzi dziś w życie. Traci w związku z tym moc poprzednio obowiązujące rozporządzenie z dnia 6 maja 2021r.

• ADWOKAT MONIKA CICHOCKA DLA TVN24

Zapraszamy do obejrzenia wypowiedzi adw.Moniki Cichockiej dla stacji tvn24 o możliwości weryfikowania paszportów covidowych przez przedsiębiorców na gruncie aktualnie obowiązującego stanu prawnego 🤓                      A po więcej na ten temat polecamy zajrzeć na bezprawnik.pl, bo ostatnio ukazał się tam nowy artykuł autorstwa mec. Cichockiej.

• DZIŚ 21.00 TVN24, PROGRAM POLSKA I ŚWIAT

Zapraszam dziś do obejrzenia programu Polska i Świat o 21.00 na Tvn24, gdzie miałam okazję powiedzieć co nieco o nowowprowadzonym przepisie dotyczącym okazywania zaświadczeń o szczepieniach i paru innych kwestiach związanych z niejasnymi przepisami dot. restrykcji dookołacovidowskich 🙂

Tło

Potrzebujesz szybko i zdalnie skonsultować swój problem?
Skorzystaj z porady prawnej online za pomocą naszego formularza kontaktowego.
Po wysłaniu zapytania dostaniesz w odpowiedzi zwrotnej informację z wyceną usługi prawnej.

*pola wymagane

Kancelaria Adwokacka Monika Cichocka

spotkania z Klientami odbywają się pod adresem:
ul. Towarowa 35 lok. 50
(II piętro, wejście od ulicy Wolskiej),

NIP: 5272592879

nr konta: mBank: