5 POWODÓW, DLA KTÓRYCH ZGODA WIZERUNKOWA NIE POWINNA ZAWIERAĆ SIĘ W TREŚCI REGULAMINU
1. Wizerunek to dobro osobiste, które podlega ochronie na gruncie kodeksu cywilnego, ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, a także dana osobowa chroniona na gruncie tzw. RODO.
2. Zgodnie z ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych, rozpowszechnianie wizerunku, co do zasady, wymaga wyraźnej i dobrowolnej zgody osoby na nim przedstawionej.
3. Zgoda wizerunkowa, to oświadczenie, które powinno być złożone bez przymusu fizycznego. Oznacza to, że jeżeli przemycisz zgodę wizerunkową w treści regulaminu, to już na starcie narzucasz swoim klientom wyrażenie takiej zgody. W końcu akceptacja regulaminu jest niezbędna do rozpoczęcia świadczenia przez Ciebie usług!
4. Zgoda wizerunkowa powinna być zrozumiała dla odbiorcy i uzewnętrzniona. Zacznijmy od tego, że regulaminy studiuje mniejszość Twoich klientów. Wrzucenie więc do regulaminu takiej zgody już na starcie budzi wątpliwości co do tego, czy będzie ona zrozumiała i odpowiednio uzewnętrzniona…
5. Postanowienia takie uznawane są konsekwentnie za klauzule abuzywne, m.in. poz. 7145, 4504, 3647 Rejestru Klauzul Niedozwolonych UOKiK.