16 ZASAD DOBRYCH STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH
Jeżeli sama pisałaś Standardy Ochrony Małoletnich koniecznie sprawdź naszą checklistę i upewnij się, że masz wszystko!
Dobre Standardy Ochrony Małoletnich, to przede wszystkim takie, które spełniają ustawowe wymagania.
Standardy, które są dobre, to Standardy, które:
są napisane zrozumiałym językiem - mają być one zrozumiałe też dla najmłodszych,
są przygotowane w formie pełnej oraz skróconej, która jest przeznaczona dla dzieci i młodzieży,
są adekwatne do Twojej działalności - nie wymyślaj procedur, których nie będziesz w stanie spełnić i takich, które są ponad Twoimi prawnymi możliwościami,
opisują całą procedurę weryfikacji pracowników pod kątem ich niekaralności - pamiętaj, że sprawdzić należy nie tylko nowych pracowników, ale również tych, których już zatrudniasz!
przewidują zasady zapewniające małoletnim bezpieczeństwo - chodzi tu o opisanie właściwych relacji dorosły – dziecko i relacji dziecko – dziecko, opisanie zachowań niedozwolonych w tych relacjach,
opisują zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci,
przewidują procedury, które zapewnią Twoim podopiecznym bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni,
wyznaczają zasady i procedurę podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia zagrożenia dobra małoletniego,
określają, kto jest odpowiedzialny za przyjmowanie zgłoszeń i podejmowanie/ koordynowanie interwencji,
wyznaczają zasady przeglądu i aktualizacji Standardów - należy je aktualizować min. 1 raz na 2 lata,
opisują, w jaki sposób szkolisz i przygotowujesz swoich pracowników do przestrzegania Standardów,
wskazują zasady udostępniania rodzicom i uczestnikom Standardów - powinny być one udostępnione w wersji papierowej i online,
wskazują osobę odpowiedzialną za przyjmowanie zgłoszeń,
określają sposób dokumentowania podejmowanych incydentów i interwencji,
określają kiedy i jak sporządzany jest plan wsparcia,
pamiętaj też o uwzględnieniu uczestników z niepełnosprawnościami!