ŚMIERĆ BLISKIEJ OSOBY - CO DALEJ?
Witam Cię serdecznie mimo bardzo trudnego tematu.
Chciałabym Ci dziś dać kilka wskazówek, co robić, od czego zacząć, kiedy staniesz twarzą w twarz ze stratą bliskiej osoby. Dla każdego jest to niezwykle trudny czas, wiele osób nie potrafi się pozbierać, więc tym bardziej nie masz wtedy głowy do myślenia, co po kolei zrobić pod kątem formalnym. Przejdziemy przez to razem. W kilku wpisach, prostym językiem, wskażę Ci najważniejsze: dokumenty do skompletowania, kwestie do zweryfikowania oraz czynności do podjęcia.
Jeżeli mówimy o śmierci osoby bliskiej, to również zawsze mówimy o spadkobraniu. Spadek, czyli prawa i obowiązki osoby zmarłej, z chwilą jej śmierci przechodzą na spadkobierców. My prawnicy mówimy wówczas o otwarciu spadku (chwila śmierci spadkodawcy) oraz nabyciu spadku (odziedziczenie spadku z chwilą jego otwarcia).
Od czego zacząć tą spadkową przeprawę?
Przyjmijmy najbardziej typowy scenariusz, czyli, że nasz bliski zmarł w domu lub szpitalu. W takiej sytuacji lekarz, który stwierdza zgon, wyda nam kartę zgonu (w niektórych przypadkach będzie to protokół zgłoszenia zgonu) i z tym dokumentem musimy wybrać się do Urzędu Stanu Cywilnego w celu uzyskania aktu zgonu. Jest to dokument niezbędny do ruszenia dalej.
Urzędy Stanu Cywilnego znajdują się w każdej gminie (lub dzielnicy, w przypadku miast na prawach powiatu jak np. Warszawa). W przypadku wydania aktu zgonu musimy udać się do Urzędu Stanu Cywilnego znajdującego się w gminie (dzielnicy), na której terenie nasz bliski zmarł lub został znaleziony.
Gdy uzyskamy już ten pierwszy i najważniejszy dokument, zadajmy sobie kilka podstawowych pytań:
🔸 kto po naszym bliskim dziedziczy?
🔸 czy wiemy o testamencie lub innym dokumencie rozporządzającym majątkiem osoby zmarłej?
🔸 co nasz bliski miał? Do najczęstszych składowych spadku należeć będą: nieruchomości, wartościowe przedmioty (np. obraz czy samochód), konta bankowe, akcje, obligacje, udziały.
🔸 czy wiemy o długach osoby zmarłej (zaciągnięte kredyty lub pożyczki, niezapłacone faktury itp.)?
Zostawię Cię z tymi pytaniami i w kolejnych wpisach postaram się wytłumaczyć, dlaczego są one tak ważne.