PUŁAPKI PRZY SKŁADANIU REKLAMACJI
Konsumentom nie może być za dobrze!
Dziś kilka słów o utrudnieniach, jakie niosą ze sobą nadchodzące nowelizacje.
PO PIERWSZE:
Będzie Cię obowiązywał katalog sytuacji, w których produkt będzie mógł być uznany za niezgodny z umową. Bardziej szczegółowy katalog takich okoliczności oznacza, że będziesz miał mniejsze pole manewru w sporze ze sprzedawcą.
Za niezgodny z umową będzie można uznać produkt, gdy:
a. jego opis, rodzaj, ilość, jakość, kompletność i funkcjonalność, a w odniesieniu do towarów z elementami cyfrowymi - również kompatybilność, interoperacyjność i dostępność aktualizacji będą niezgodne z umową
lub
b. jest nieprzydatny do szczególnego celu, do którego jest Ci potrzebny, o którym powiadomiłeś sprzedawcę najpóźniej w chwili zawarcia umowy i który sprzedawca zaakceptował.
Dodatkowo taki towar musi być:
a. niezdatny do celu, w jakim się go normalnie używa,
b. pozbawiony typowych dla danego towaru cech i ilości,
c. towar został dostarczony bez opakowania, akcesoriów, instrukcji, których załączenia możesz oczekiwać po zakupionym towarze,
d. odbiegający od próbek czy wzorów, które wcześniej przedstawiał Ci sprzedawca.
PO DRUGIE:
Jeżeli będziesz chciał zgłosić się do sprzedawcy z reklamacją, będziesz zobowiązany podjąć określone kroki, w określonej kolejności (oczywiście co do zasady- jak zwykle są od tego wyjątki!).
Czyli w kroku pierwszym, możesz żądać od sprzedawcy: NAPRAWY lub WYMIANY.
Jeżeli np. zażądasz naprawy, ale byłaby ona dla sprzedawcy niemożliwa lub zbyt kosztowna, może dokonać wymiany. I odwrotnie. Jeżeli sprzedawca nie mógłby dokonać żadnej z tych opcji, może Ci odmówić doprowadzenia zakupionego towaru do stanu zgodności z umową.
Dopiero w drugim kroku, gdy sprzedawca:
a. odmówi naprawy/ wymiany z powodu wyżej opisanego,
b. nie zareaguje na Twoją reklamację,
c. podjął działania, ale towar nadal jest niezgodny z umową,
d. wada towaru jest na tyle istotna, że żadne inne działanie reklamacyjne nie ma sensu,
e. sprzedawca wyraźnie oświadczył, że wady nie usunie
- wtedy możesz dopiero złożyć oświadczenie o ODSTĄPIENIU od umowy lub o OBNIŻENIU ceny. Taka obniżona cena ma być proporcjonalna do wady, jaką ma towar, który reklamujesz.