ETAT - WADY I ZALETY

Witam Cię serdecznie! Nadszedł czas na mini- cykl o prawie pracy!

Na pierwszy ogień ETAT, czyli umowa o pracę. Najczęściej rozumie się pod tym pojęciem umowę o pracę w pełnym wymiarze czasu pracy i (najlepiej) na czas nieokreślony. I właśnie o tym najwyższym trofeum rynku pracy (umowa o pracę w pełnym wymiarze na czas nieokreślony), jego wadach i zaletach chciałabym Ci opowiedzieć.

Plusy:

+ niewątpliwie w omawianym dziś przypadku plusem jest czas jego trwania, czyli czas nieokreślony = nie wisi nad tobą, jak topór katowski, koniec umowy i pytanie „co dalej?”

+ forma pisemna = masz pewność co do rodzaju, miejsca, wymiaru czasu oraz terminu rozpoczęcia pracy i przysługującego Ci wynagrodzenia

+ pracodawca chce rozwiązać z Tobą umowę > obowiązują konkretne okresy wypowiedzenia

+ Twoje wynagrodzenie nie może być niższe jak tzw. minimalna krajowa (co roku ta stawka jest aktualizowana)

+ nie musisz co miesiąc samodzielnie wyliczać i płacić podatków oraz składek ZUS – w dużym uproszczeniu: dzieje się to dla Ciebie automatycznie, gdy pracodawca wypłaca Ci wynagrodzenie

+ Twój czas pracy, to 8 godzin na dobę i 40 godzin w 5- dniowym tygodniu pracy

+ przysługuje Ci 15 minutowa przerwa wliczana do czasu pracy jeżeli pracujesz dłużej jak 6 godzin dziennie, a o takiej sytuacji przecież mówimy!

+ przysługują Ci dni płatnego urlopu wypoczynkowego oraz urlopu na żądanie

Minusy:

- podpisując umowę o pracę zobowiązujesz się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę

- masz względem pracodawcy pewne obowiązki (podstawowe znajdziesz w art. 100 Kodeksu pracy)

- pracodawca w umowie może zabronić Ci prowadzenia działalności konkurencyjnej

- jesteś zobowiązany do zachowania terminów wypowiedzenia

Z pewnością, jeżeli w życiu nie lubisz się nadto przejmować, lubisz być pewny jutra, to etat jest dla Ciebie dobrą opcją. Natomiast, jeśli jako priorytet stawiasz swobodę, elastyczne zarządzanie swoim czasem i ilością zleceń, nie lubisz pracować pod czyjeś dyktando, to dobrze przemyśl, czy na pewno będzie to spełnienie Twoich marzeń.

Inne artykuły

• WALKA Z DYSKRYMINACJĄ W PRACY

Witam Cię ponownie! Tak jak obiecałam ostatnio, dziś powiem Ci, co możesz zrobić, jeżeli czujesz, że jesteś ofiarą dyskryminacji w pracy. Najważniejsze jest to, że nie jesteś bezbronny.

• DYSKRYMINACJA W PRACY - KIEDY WŁĄCZYĆ CZERWONE ŚWIATŁO?

Dziś będzie o dyskryminacji. Nie wolno nikogo dyskryminować- to jasne. Ale czy wiesz, jak dyskryminację w pracy zdiagnozować?

• MOBBING - O CO W TYM CHODZI?

Witam Cię w kolejnym tygodniu!

Zgłębiając dziś specyfikę prawa pracy chciałam Ci opowiedzieć trochę o mobbingu.

Tło

Potrzebujesz szybko i zdalnie skonsultować swój problem?
Skorzystaj z porady prawnej online za pomocą naszego formularza kontaktowego.
Po wysłaniu zapytania dostaniesz w odpowiedzi zwrotnej informację z wyceną usługi prawnej.

*pola wymagane

Kancelaria Adwokacka Monika Cichocka

spotkania z Klientami odbywają się pod adresem:
ul. Towarowa 35 lok. 50
(II piętro, wejście od ulicy Wolskiej),

NIP: 5272592879

nr konta: mBank: