ETAT - WADY I ZALETY

Witam Cię serdecznie! Nadszedł czas na mini- cykl o prawie pracy!

Na pierwszy ogień ETAT, czyli umowa o pracę. Najczęściej rozumie się pod tym pojęciem umowę o pracę w pełnym wymiarze czasu pracy i (najlepiej) na czas nieokreślony. I właśnie o tym najwyższym trofeum rynku pracy (umowa o pracę w pełnym wymiarze na czas nieokreślony), jego wadach i zaletach chciałabym Ci opowiedzieć.

Plusy:

+ niewątpliwie w omawianym dziś przypadku plusem jest czas jego trwania, czyli czas nieokreślony = nie wisi nad tobą, jak topór katowski, koniec umowy i pytanie „co dalej?”

+ forma pisemna = masz pewność co do rodzaju, miejsca, wymiaru czasu oraz terminu rozpoczęcia pracy i przysługującego Ci wynagrodzenia

+ pracodawca chce rozwiązać z Tobą umowę > obowiązują konkretne okresy wypowiedzenia

+ Twoje wynagrodzenie nie może być niższe jak tzw. minimalna krajowa (co roku ta stawka jest aktualizowana)

+ nie musisz co miesiąc samodzielnie wyliczać i płacić podatków oraz składek ZUS – w dużym uproszczeniu: dzieje się to dla Ciebie automatycznie, gdy pracodawca wypłaca Ci wynagrodzenie

+ Twój czas pracy, to 8 godzin na dobę i 40 godzin w 5- dniowym tygodniu pracy

+ przysługuje Ci 15 minutowa przerwa wliczana do czasu pracy jeżeli pracujesz dłużej jak 6 godzin dziennie, a o takiej sytuacji przecież mówimy!

+ przysługują Ci dni płatnego urlopu wypoczynkowego oraz urlopu na żądanie

Minusy:

- podpisując umowę o pracę zobowiązujesz się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę

- masz względem pracodawcy pewne obowiązki (podstawowe znajdziesz w art. 100 Kodeksu pracy)

- pracodawca w umowie może zabronić Ci prowadzenia działalności konkurencyjnej

- jesteś zobowiązany do zachowania terminów wypowiedzenia

Z pewnością, jeżeli w życiu nie lubisz się nadto przejmować, lubisz być pewny jutra, to etat jest dla Ciebie dobrą opcją. Natomiast, jeśli jako priorytet stawiasz swobodę, elastyczne zarządzanie swoim czasem i ilością zleceń, nie lubisz pracować pod czyjeś dyktando, to dobrze przemyśl, czy na pewno będzie to spełnienie Twoich marzeń.

Inne artykuły

• NAKAZ ZAPŁATY DOTYCZĄCY NIEOPŁACONEJ FAKTURY SPRZED 10 LAT! CO ROBIĆ?

Co można zrobić z takim nakazem zapłaty za fakturę sprzed lat?

• CZY NAZWANIE ADWOKATA PAPUGĄ GO OBRAŻA?

- Monika, czy jeżeli ktoś mówi o Tobie, że jesteś papugą, to się za to obrażasz?

- Raczej nie. Zawodowych prawników tytułuje się rozmaicie: adwokatami, prawnikami, mecenasami, Paniami / Panami, a nawet papugami.

• CZY ROBIONY "NA ZAMÓWIENIE" PIERŚCIONEK MOŻNA ZWRÓCIĆ?

Czy podczas składania zamówienia na personalizowaną biżuterię lub robiony na zamówienie mebel zastanawiałeś się „a co będzie, jeżeli mi się nie spodoba”?

Tło

Potrzebujesz szybko i zdalnie skonsultować swój problem?
Skorzystaj z porady prawnej online za pomocą naszego formularza kontaktowego.
Po wysłaniu zapytania dostaniesz w odpowiedzi zwrotnej informację z wyceną usługi prawnej.

*pola wymagane

Kancelaria Adwokacka Monika Cichocka

spotkania z Klientami odbywają się pod adresem:
ul. Towarowa 35 lok. 50
(II piętro, wejście od ulicy Wolskiej),

NIP: 5272592879

nr konta: mBank: