CO ZMIENI SIĘ DLA PRZEDSIĘBIORCÓW SPRZEDAJĄCYCH STACJONARNIE I ONLINE?

Pozostając jeszcze na chwil kilka w temacie praw konsumenta, chcę Ci dziś opowiedzieć (być może nie tylko dziś), o tym, jakie zmiany w tym zakresie czekają przedsiębiorców. A jest tego trochę…
Przede wszystkim, jeżeli:
✓ Sprzedajesz fizyczne przedmioty (ciuchy, buty, zabawki, artykuły papiernicze – jakiekolwiek przedmioty),
✓ Sprzedajesz produkty online, tzn. piszesz e-booki, nagrywasz kursy online, sprzedajesz swoje wzory dokumentów,
✓ Prowadzisz platformę sprzedażową lub wykorzystujesz ją do prowadzenia swojego biznesu, chodzi np. o Allegro, marketplace itp.
✓ Twoja firma organizuje pokazy i tam pozyskuje klientów indywidualnych
zapoznaj się dobrze z obiema nowelizacjami dotyczącymi praw konsumenta.
To może dziś takie złote rady na początek:
1. Pamiętaj, że „Konsument” – to nie tylko Jan Kowalski czy Anna Nowak, ale też Jan Kowalski prowadzący działalność gospodarczą Jan Kowalski remonty, który kupi na fakturę np. komplet filiżanek, czyli towary zupełnie niezwiązane z przedmiotem prowadzonej przez niego działalności. Taki właśnie Jan Kowalski będzie mógł, właściwie w pełni, korzystać z uprawnień konsumenta, mimo że na zakupy wziął fakturę i wrzucił ją sobie w koszty prowadzonej działalności.
2. Przygotuj się na 2 lata życia w niepewności – w ciągu 2 lat !!! od momentu, gdy dostarczysz produkt klientowi, będzie on mógł zwrócić się do Ciebie z pretensją, że dostarczony produkt nie był zgodny z umową.
3. Szybko oddawaj kasę! – na zwrot ceny klientowi będziesz mieć 14 dni.
4. Nie za szybko! – jeżeli Twój biznes polega na tym, że zawierasz z klientami umowy na odległość, na wyjazdach promocyjnych, podczas nieumówionej wizyty, co do zasady, nie będziesz mógł pobierać płatności od swojego klienta przed upływem terminu na odstąpienie od umowy.
5. Miej oczy dookoła głowy! – pojawią się kary: za zbyt wczesne pobieranie od klienta płatności (kara grzywny) i za nieuczciwe praktyki rynkowe w zakresie obniżek cen.
6. Rozbuduj zgody marketingowe! – do standardowej klauzuli dodaj ”lub przesyłania niezamówionej informacji handlowej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną”.
Ciąg dalszy nastąpi…